Så här SUP:ar du

Grund-idén med en SUP är att du redan från start vid strandkanten eller bryggan står upp på brädan. Med hjälp av en paddel tar du dig sedan fram över vattnet, hela tiden ståendes till vald destination.

Om du vill testa att SUP:a för första gången följer nedan en guide på hur du ställer dig på en SUP för första gången.

Innan du ger dig ut, börja med att dubbelkolla din bräda så att fenorna sitter som dem ska. Kontrollera sedan leashen (säkerhetssnöre) så att den sitter fast i brädan och i ditt ben. Ställ sedan in paddeln. Om du ställer paddel raklång bredvid dig så ska den nå ca 10-20 cm ovanför ditt huvud. När paddeln är inställd så kan du testa några drag med paddeln så att händerna inte hamnar för nära eller för bredd isär. Det kan annars medföra en onödigt jobbig och tung paddling.

Börja din paddling ut på vattnet på knä. Det kommer kännas stabilare i början och blir inte ett lika långt fall om du skulle ramla. Dem flesta brädorna har ett handtag i mitten som markerar vart på brädan du ska stå. Placera knäna, ett på vardera sida om handtaget och fäst din blick framåt. Nu kan du börja paddla.

Dags att ställa dig upp. Ta tag om paddeln med båda händerna och placera den framför dig. Res dig därefter med en fot i taget och placera dem därefter på varsin sida om handtaget. Tänkt på att resa dig i en ganska rask takt då för mycket tvek kan få dig att tappa balansen lätt.

Nu är du igång. Börja paddla så fort du står upp. Har du för lite fart kan det bli svårare att hålla balansen. Stå med fötterna axelbrett och knäna lätt böjda så kommer du känna att du får bättre kontroll över brädan och balansen. Ha sedan rak rygg och spänn bålen. Placera den översta handen på knoppen av handtaget och den andra handen en aning längre ner. Ett bra tips för bättre balans är att i stunderna när du inte paddlar, att fortfarande ha paddeln i vattnet.

Ta dig framåt på vattnet genom att placera paddelbladet så lång fram som möjligt och dra det sedan bakåt längs med brädan så långt det går. Den övre armen ska vara lätt böjd och den andra ska vara rak genom hela rörelsen. När du utför rörelsen med paddeln är det viktigt att du böjer på knäna och lutar dig framåt så att du kan utnyttja din egen kroppsvikt och på så sätt inte trötta ut dina armar. Tänk också på att spänna bålen. När du ska paddla på andra sidan byter du greppet så att den andra handen hamnar längst upp på paddeln.

SUP:a på ditt sätt

Hur du vill SUP:a är så klart upp till dig själv. Det går att variera i oändlighet och det är nog därför det har blivit så populärt. Här finner du lite tips på hur du kan använda din bräda om du vill ha lite inspiration.

Plattvattenpaddling: Här står du upp på din bräda. Med hjälp av en paddel tar du dig sedan fram i lugnare vatten där det inte förekommer så mycket vågor. En mysig och fridfull upplevelse.

Touring: På samma sätt som vid plattvattenpaddling tar du dig fram med din bräda med en paddel. Skillnaden mellan dem två är att touring sker på en längre strecka och kan innehålla lite mera fartfyllda vatten. En form som ger lite mer träning och spänning.

SUP-Yoga: Denna form är den snabbast växande grenen inom SUP just nu. Istället för att utföra yoga på en matta använder du dig av din SUP ute på vattnet som plattform. Detta ger en avslappnande upplevelse som kommer att träna din balans, kroppskontroll och koncentration. Brädorna anpassade för yoga är stabilare än övriga brädor men fortfarande inte lika stabila som fast mark. Dem är också mjukare på ovansidan så att dem ska bli bekvämare.

SUP-Fitness: Träna på din bräda. Använd paddlingen som en träningsform och kombinera det med andra övningar så får du ett helt träningspass på vatten. Träna din styrka, uthållighet och balans m.m.

SUP-Surf: Så klart så kan du också använda brädan till att surfa på. Med hjälp av en paddel tar du dig fram till vågorna och börjar sedan surfingen redan stående på brädan. Paddeln kan du också använda till för att hålla balansen med när du surfar på vågen.

SUP-Race: Är du tävlingssugen så kan du delta i ett SUP-race. Här deltar du i ett lopp med flera paddlare där tävlingen går ut på paddla snabbast ut mot vågorna och sedan in igen. Samtidigt blir du också testad på dina surf-skills när du tar dig fram över vågorna.

Välj bräda

Brädans utseende och former varierar efter hur du vill SUP:a med din bräda och ska därför väljas därefter. Är du nyfiken på vilken bräda som du borde lägga pengarna på kan du gå in på vår nyligen framtagna köpguide om SUP som ger dig vägledning i val av bräda. Vill du ha tips eller inspiration kan du läsa vår rekommendations-lista som innehåller några av våra favoriter.

Det här behöver du

Innan du börjar SUP:a behöver du se till att du har rätt utrustning. Exakt vad du behöver kan variera beroende på typ av bräda och typ av SUP:ning. Nedan listar vi allt som är ett måste och det som kan tillföra det lilla extra.

SUP-Bräda: Brädan är självklart ett måste. Brädan väljer du efter hur du ska SUP:a och efter hur kunnig du är. Spana in vår köpguide för att lära dig mer om olika brädor.

Paddel: En paddel behöver du för att kunna ta dig fram över vattnet. Även om du bara ska utföra yoga på din bräda kan en paddel underlätta för dig om du vill ut en bit på vattnet. Paddelns utseende och handtag kan variera efter vad den ska användas till.

Leash: Leash är ett band som fästs i brädan och i din fotled. På samma sätt som med en surfing-bräda hjälper en leash dig att inte åka iväg för långt från brädan om du skulle ramla av. Med andra ord en viktig säkerhetslina.

Flytväst: Ska du ge dig ut på djupt vatten rekommenderas alltid flytväst. Det är dumt att chansa även om du anser dig själv vara en god simmare. Läs vår köpguide om flytvästar så hittar du hjälp och råd för val av flytväst.

Våtdräkt: Våtdräkt är absolut inget måste men kan vara skönt om det är lite kallare ute och du ska spendera en del tid vattnet och en del tid på brädan. Våtdräkter finns också som tunnare plagg som kan hjälpa till att skydda mot oönskad sol om du ska vara ute länge på vattnet. Se vår köpguide för våtdräkter så kan du lära dig mer om olika alternativ.

Pump: Har du införskaffat dig en uppblåsbar bräda så behöver du en pump som kan blåsa upp den åt dig. Att blåsa upp den utan pump är inget att rekommendera. Oftast så får du med dig en pump vid köp av en uppblåsbar bräda men ibland kan du behöva köpa till det själv.

Väska: En väska underlättar alltid när du behöver eller vill flytta/ta med din SUP-bräda någonstans. Den är också bra att förvara brädan i så att inga skador uppkommer på den.

Extra fenor: Vissa brädor har avtagbara fenor. Detta p.g.a. att man ska kunna använda brädan på olika sätt och få ut olika resultat. Om en fena går sönder eller om du vill ge din bräda nya egenskaper så kan du köpa lösa fenor. Dessa fenor är för det mesta anpassade specifikt efter olika märken och olika produkter. Kolla därför upp så att fenan du ska köpa passar till den bräda du har hemma innan du gör ett köp.

Vattenskor: Att ha vattenskor kan vara bekvämt av flera anledningar. Är det varmt ute med stekande sol kan det vara skönt att skydda fötterna mot hettan. Ska du transportera dig på SUP:en och sedan kliva iland kan vattentåliga skor också vara tacksamt.